Bantahan Melayu, Tun M suruh letak jawatan Peguam Negara sehari lepas dilantik, kata Tommy Thomas

Ana Ghoib Syeikh Malaya 3:40 PTG
Tommy Thomas terkejut Tun Dr Mahathir meminta beliau meletak jawatan hanya sehari selepas Agong memperkenankan pelantikannya. - Foto FMT

Tidak lama selepas Tommy Thomas dilantik sebagai peguam negara pada 2018, beliau diminta meletak jawatan oleh orang sama yang mengesyorkannya ke jawatan itu – Dr Mahathir Mohamad.

Pakar undang-undang Perlembagaan, Thomas mendedahkan perkara itu dan fakta baru lain dalam bukunya “My Story: Justice in the Wilderness”.

Dalam prolog buku yang diterbitkan Pusat Pembangunan Penyelidikan dan Maklumat Strategik, Thomas berkata, perdana menteri ketika itu memaklumkan beliau pada Jun 2018, Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Sultan Muhammad V memperkenankan pelantikannya sebagai peguam negara.

Keesokannya, beliau berkata, Mahathir mahu beliau meletak jawatan akibat bantahan kuat orang Melayu terhadap pelantikannya, menurut catatan Facebook oleh GerakBudaya, yang menawarkan buku itu untuk dijual.

“Sokongan untuk saya tiba-tiba hilang. Tun mengejutkan saya. Di sebalik keputusan Agong, Tun mahu saya letak jawatan disebabkan skala bantahan orang Melayu terhadap pelantikan saya.

“Saya sangat terkejut. Tun mahu peletakan jawatan saya keesokannya. Peluang profesional dalam seumur hidup terlepas dari tangan saya sebelum saya sempat menarik nafas,” menurut prolog itu.

Gerakbudaya, yang akan menjual buku itu mulai 30 Jan ini, menyifatkan kandungan buku itu, berkata bekas peguam negara “membincangkan keputusan penting dibuatnya, termasuk pendakwaan bekas perdana menteri, Najib Razak, Jho Low, Arul Kanda dan Goldman Sachs atas peranan mereka dalam skandal 1MDB”.

Tambahnya dalam laman web itu: “Bukunya ialah kisah dalaman pertama oleh seorang pegawai kanan kerajaan Pakatan Harapan mengenai pencapaian, kekecewaan dan kegagalan pentadbiran bukan Barisan yang pertama dalam sejarah 60 tahun kemerdekaan Malaysia.

“Suara tulennya dirakam dalam memoir tanpa berselindung ini, dan disyorkan untuk dibaca oleh sesiapa saja yang berminat dalam politik dan undang-undang Malaysia.”

Thomas meletak jawatan pada 28 Feb 2020, selepas kejatuhan kerajaan PH susulan “Langkah Sheraton” yang menyebabkan Mahathir meletak jawatan dan Muhyiddin Yassin mengambil alih jawatan perdana menteri dengan sokongan Umno, PAS dan GPS.

Buku itu turut menceritakan peristiwa yang membawa kepada kejatuhan PH dan maklumat baru ketika PH berkuasa.

Memoir Tommy Thomas akan dijual mulai 30 Jan ini.