Taiwan beri wanita cuti haid, China pula cuti senggugut

Ana Ghoib Syeikh Malaya 9:06 PTG

BEIJING – Sebuah wilayah di timur China bakal memberikan insentif cuti kerja dengan bergaji penuh kepada kaum Hawa yang dilaporkan mengalami masalah senggugut kritikal, menurut laporan media tempatan.

Mulai Mac ini, pihak berkuasa wilayah berpenduduk lebih 60 juta orang itu akan menawarkan cuti kerja selama sehari hingga dua hari setiap bulan bagi pekerja wanita yang didapati mengalami masalah senggugut teruk.

Menurut laporan portal terkenal People’s Daily Online, tawaran cuti itu susulan pewartawaan undang-undang baharu yang diputuskan semasa mesyuarat tahunan ke-67 pihak pemerintah wilayah Anhui pada Januari lalu.

Semasa mesyuarat tersebut, pihak berkuasa Anhui yang bersidang di ibu kotanya, Hefei bersetuju meluluskan undang-undang baharu yang bertujuan melindungi kebajikan golongan pekerja wanita di wilayah berkenaan.

Portal tersebut turut melaporkan, langkah-langkah lain termasuk pemberian insentif cuti bersalin dan cuti penyusuan bayi selama sejam pada setiap hari bagi semua ibu yang mempunyai bayi di bawah usia 12 bulan.
[ads-post]

Menurut undang-undang baharu itu, semua wanita yang ingin mengambil cuti sakit akibat senggugut perlu mendapatkan nota pengesahan daripada doktor bertauliah mereka untuk diberikan kepada pihak majikan.


Dua lagi wilayah di China, iaitu Hubei dan Hainan turut menawarkan cuti kerja bagi pekerja wanita yang disahkan mengalami masalah senggugut teruk, namun tidak ramai daripada mereka yang layak mahu menuntutnya.

Menurut media tempatan, Hainan tidak mewajibkan cuti kerja bagi masalah senggugut itu, justeru kebanyakan majikan swasta di wilayah itu tidak pula menjadikannya sebahagian daripada dasar rasmi syarikat mereka.

Wilayah Guangdong pula mengadakan rundingan dan tempoh percubaan untuk mempertimbangkan sama ada mahu menawarkan cuti kerja sedemikian pada Disember lalu, namun tidak jelas sama ada ia akan diluluskan.

Menurut laman web pemerintah China.org, satu tinjauan awam dijalankan pada tahun lalu menunjukkan sekitar 20 peratus daripada pekerja wanita tidak akan mengambil cuti khas tersebut atas pelbagai sebab tertentu.

Ini termasuk kerana ia akan mendedahkan hal peribadi mereka dan menyebabkan kerja menjadi tertangguh. Beberapa negara lain di benua Asia sudahpun menawarkan cuti kerja sedemikian kepada kakitangan wanita.

Antaranya undang-undang Taiwan memberi jaminan bahawa pekerja wanita mesti layak terima cuti haid bergaji penuh selama tiga hari, di samping pemberian cuti sakit selama 30 hari setahun bagi semua kakitangannya.

Manakala pekerja wanita Indonesia juga sebenarnya boleh mendapatkan cuti haid selama dua hari sebulan, namun banyak syarikat swasta yang dilaporkan tidak pula mengendahkannya. – Agensi