Mesyuarat Luar Biasa Militan IS Malaysia

Ana Ghoib Syeikh Malaya 7:18 PG
MELAKA: Terdapat mesyuarat rahsia dan lawatan luar biasa oleh orang-orang dari negeri-negeri lain di Negara Islam (IS) rumah militan Muhamad Wanndy Muhamad Jedi di sini sebelum beliau berlepas ke Syria.

Tetapi ia hanya masuk akal untuk jiran-jiran beliau selepas rakaman video yang dia difilemkan lain menyamar Malaysia di sebelah mayat seorang lelaki dipenggal oleh IS di Syria muncul dalam media hari yang lalu.

Beberapa jiran memberitahu The Star bahawa mereka melihat kira-kira lapan orang, termasuk dua wanita, melawat rumah di Jalan Bukit Tambun, Durian Tunggal. Beberapa tinggal selama hari.

Mereka berkata lawatan berlaku di antara Ogos dan Disember tahun lepas, dan kemudian berhenti.

Jiran-jiran berkata bahawa mereka tidak pernah meminta Muhamad Wanndy, 25, kira-kira ia kerana dia adalah "orang yang tidak mesra".

Dia bermusuh dengan jiran-jiran dan sering bertengkar dengan mereka, berkata salah satu daripada rakan-rakannya yang ingin kekal tanpa nama.

"Dia pendek baran," kata rakan itu, sambil menambah bahawa Muhamad Wanndy telah dibuang sekolah menengah.

"Jiran-Nya sentiasa menasihati saya untuk menjauhkan diri dari dia kerana dia memelihara membawa kanak-kanak perempuan di rumah."

Rakan yang ditawarkan maklumat lanjut mengenai aktiviti haram yang berlaku.

Tiga lelaki, dua dari Kelantan dan seorang dari Kedah, tinggal di rumah Muhamad Wanndy ini untuk tempoh yang panjang antara bulan November dan Disember tahun lepas, katanya.

Beliau mendakwa bahawa di kalangan pengunjung lain adalah Umi berusia 25 tahun Kalsom Bahak dari Negeri Sembilan yang didakwa di Mahkamah Majistret Sepang pada 1 Nov dengan menyokong militan IS.

"Umi Kalsom pergi ke rumah beberapa kali pada bulan Oktober tahun lepas," katanya.

Menurut beliau, kedua-dua lelaki dari Kelantan berada dalam 20-an mereka.

"Saya mendengar bahawa mereka datang ke sini kerana keadaan rumah mereka dilanda banjir besar.

"Tetapi mereka seolah-olah lebih berminat dengan mengemas kini laman Facebook mereka daripada mencari keluar jika keluarga mereka menghadapi bencana itu ialah mengapa. Saya mendapati bahawa aneh, "katanya.

Rakan itu berkata Muhamad Wanndy sering pergi ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan orang asing dalam 40-an yang bercakap dengan loghat Indonesia dan yang memberikan jumlah wang yang besar wang tunai mereka kepadanya dan kepada orang lain.

"Saya tidak tahu identiti orang asing tetapi Muhamad Wanndy sering pulang dengan beg wang selepas setiap perjalanan.

"Dia memberitahu saya tunai itu adalah untuk kumpulan militan (IS) dan akan menyerahkan wang kepada kenalan beliau," kata rakan itu.