Ahmad Jauhari Selepas Berhenti MAS

Ana Ghoib Syeikh Malaya 7:25 PG
Malaysia Airlines (MAS) Ketua Pegawai Eksekutif Ahmad Jauhari Yahya berbangga dengan komitmen yang ditunjukkan oleh kakitangan 20,000 dalam pengendalian mereka kedua-dua tragedi yang menimpa syarikat penerbangan itu tahun lepas - kehilangan MH370 pada bulan Mac dan kemalangan MH17 pada bulan Julai.

"Saya benar-benar kagum dengan persembahan mereka profesionalisme. Mereka pergi atas dan di luar tugas mereka untuk membantu.

"Ada yang secara peribadi terlibat dalam penjagaan-pemberian. Mereka duduk dengan ahli-ahli keluarga. Mereka membantu mereka, mendengar kepada mereka. Saya melihat orang dengan sukarela. Semangat sukarela yang wujud adalah benar-benar menakjubkan," katanya kepada Astro AWANI baru-baru ini.

Apabila ditanya bagaimana tragedi telah mengubah dirinya di peringkat profesional, Ahmad Jauhari berkata: "Saya fikir jika anda meminta apa-apa Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan apa mimpi yang paling ngeri, ia adalah kehilangan pesawat dan orang-orang (di atas).

"Dalam pengalaman saya, kita tidak rugi satu tetapi dua (pesawat) dalam tempoh empat bulan," katanya.

Ahmad Jauhari juga mendedahkan bahawa tidak mempunyai jawapan atas kehilangan Penerbangan MH370 dibuat sukar apabila menghadapi seterusnya kaum keluarga dari orang-orang di atas kapal, sambil menambah bahawa orang-orang dari China lebih emosi berbanding rakyat Malaysia.

"Mereka (depan kaum keluarga dari China) akan bertanya mengapa kita tidak boleh mencari pesawat. Ia satu soalan yang sukar yang kita tidak mempunyai jawapan untuk. Mereka menuntut jawapan kita tidak boleh memberi," katanya.

Ditanya mengenai perancangannya selepas kontraknya dengan MAS tamat pada bulan September, beliau berkata ia pertama kali ingin berehat.

"Saya secara peribadi ingin berehat. Antara pilihan saya selepas itu? Saya akan memutuskan selepas saya mengambil rehat," katanya.