CEO Malaysia Airlines baru

Ana Ghoib Syeikh Malaya 7:37 PG
HONG KONG (AP) - Apabila pemilik parti itu Malaysia Airlines pergi mencari Ketua Pegawai Eksekutif baru untuk memimpin penyusunan semula, mereka memilih seorang pakar pemulihan Jerman dikenali sebagai "The Terminator" untuk mengambil apa yang diberi gelaran pekerjaan yang paling sukar dalam penerbangan.

Christoph Mueller, 52, datang ke jawatan segar dari berkhidmat menghidupkan semula Ireland Aer Lingus. Dia akan menjadi orang asing yang pertama untuk mengetuai syarikat milik negara Malaysia. Penganalisis berkata dia seorang veteran industri "pertempuran-keras" dari pekerjaannya menjalankan penyusunan semula korporat di syarikat penerbangan milik negara lain, termasuk gagal penerbangan Belgium Sabena.

Mueller akan menghadapi cabaran yang paling besar lagi di Malaysia Airlines. Syarikat itu telah ditolak ke ambang kebankrapan oleh kehilangan Penerbangan 370 pada 8 Mac dengan 239 orang di atas kapal dan menembak jatuh bulan semata-mata kemudian Penerbangan 17 ke atas Ukraine, membunuh semua 298 penumpang dan anak kapal.

Khazanah, dana pelaburan berdaulat yang memiliki Malaysia Airlines, menurun permintaan temubual untuk Mueller, yang memulakan kerja pada hari Ahad. Tetapi petunjuk tentang falsafah pengurusan beliau boleh didapati dalam satu temu bual video dia telah berikan kepada sekolah perniagaan Cambridge University pada tahun lepas.

"Tahun pertama penyusunan semula adalah benar-benar seperti keadaan perang," Mueller kepada penemuduga itu, memancarkan cara yang sopan, digilap dan firma yang berbeza sama sekali dengan karisma yang kurang ajar daripada pihak majikan di saingan diskaun bekas dan sekarang: Michael O 'Leary Ryanair dan Tony Fernandes AirAsia.