Buah Tomato Gergasi, Juga Baik Untuk Cegah Sakit Jantung

Ana Ghoib Syeikh Malaya 8:26 PTG



Tomato terbesar di dunia telah dilancarkan di UK. Foto Burpee/BNPS/Mirror UK

Tumbuh-tumbuhan Gigantomo boleh berkembang buah-buahan yang besar sehingga 10 inci lebar dan seberat £ 3 - kira-kira 12 kali keluasan sebuah tomato salad purata.

Tomato super bersaiz begitu besar bahawa satu tomato sahaja boleh berkhidmat sehingga empat orang, dan hanya satu keping mengisi satu bun burger keseluruhan atau sandwic.

Setiap tumbuhan boleh berkembang untuk 6ft tinggi dan menghasilkan sebanyak 11 tomato tetapi ia perlu disokong untuk menghentikannya lengkokan di bawah berat buah.

Kepelbagaian baru adalah hasil daripada hampir dua dekad penyelidikan dan pembangunan oleh penternak di United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Burpee / BNPSThe GigantomaBesar: The Gigantoma
Simon Crawford, salah satu daripada penternak kilang terkemuka di UK, dipanggil dalam tempoh lima tahun yang lalu untuk menyelesaikan kerja-kerja penanam Amerika lewat Paul Thomas, yang menghabiskan 15 tahun cuba untuk membiak tomato yang besar yang merasakan baik juga.

Encik Thomas meninggal dunia sebelum dia melihat tomato besar beliau berada di pasaran, tetapi Encik Crawford dapat melengkapkan program pembiakan untuk memastikan akan ada benih yang cukup untuk menjual secara komersial.

Mereka telah dilancarkan di Amerika Syarikat pada tahun lalu oleh syarikat benih Burpee dan dijual di bawah nama Steakhouse.

Tomato Gigantomo hanya boleh dibeli daripada penjual benih Lincolnshire Van Meuwen, yang telah dilancarkan mereka dalam koleksi tumbuhan musim bunga 2015 mereka.