AS Republikan memberi amaran kepada Iran terhadap perjanjian nuklear dengan Obama

Ana Ghoib Syeikh Malaya 11:35 PG
WASHINGTON (Reuters) - senator Republikan AS memberi amaran kepada pemimpin-pemimpin Iran pada hari Isnin bahawa mana-mana perjanjian nuklear dengan Presiden Barack Obama hanya dapat bertahan selagi dia berada di pejabat, campur tangan luar biasa partisan ke dalam dasar luar yang boleh menjejaskan rundingan antarabangsa halus dengan Tehran.

Surat terbuka kepada umum pada hari Isnin telah ditandatangani oleh 47 senator, semua tetapi tujuh daripada Republikan di Senat, tetapi tiada seorang pun daripada rakan-rakan Demokrat Obama, yang menyebutnya sebagai "aksi". Ia berkata Kongres memainkan peranan dalam meratifikasikan perjanjian antarabangsa dan menunjukkan bahawa Obama akan meninggalkan pejabat pada bulan Januari 2017.

Mereka berkata mereka akan menimbang apa-apa perjanjian semata-mata "perjanjian eksekutif" jika ia tidak diluluskan oleh Kongres.

"Presiden akan datang boleh membatalkan perjanjian itu dengan eksekutif yang menulis dengan pen dan Kongres masa depan boleh mengubah suai terma perjanjian itu pada bila-bila," surat itu dibaca.

Jurucakap White House dipanggil surat kesinambungan strategi partisan yang ingin melemahkan keupayaan Obama untuk menjalankan dasar luar. Beliau berkata ia "sudah tentu mengganggu" dalam usaha untuk berunding perjanjian nuklear dengan Iran.

Seorang diplomat Barat berkata tindakan itu "tanpa duluan." "Ia 100 peratus isu Amerika, tetapi jelas ia boleh menjadi masalah sebenar," kata diplomat.

Demokrat Kongres dipanggil surat lagak ngeri politik.

"Ini adalah satu usaha sinis oleh senator Republikan untuk melemahkan rundingan antarabangsa sensitif. Ia melemahkan tangan Amerika dan menonjolkan bahagian politik kita ke seluruh dunia," kata Richard Durbin, Senat nombor dua Demokrat.